مضرات و خواص دمنوش گل گاوزبان ایرانی در طب سنتی

گل گاوزبان ایرانی ,گل گاو زبان ایرانی پایان نامه,نام علمی گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان ایران,کاشت گل گاوزبان ایرانی,کشت گل گاوزبان ایرانی,انواع گل گاو زبان ایرانی,خرید و فروش گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان در ایران,پایتخت گل گاوزبان ایران,قیمت گل گاو زبان در ایران,انواع گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان در طب سنتی,خواص گل گاوزبان در طب سنتی,گل گاوزبان طب سنتی,گل گاوزبان و فشارخون در طب سنتی,گل گاو زبان و طب سنتی,خواص گل گاوزبان طب سنتی,گل گاوزبان از نظر طب سنتی,دمنوش گل گاو زبان طب سنتی,خواص گل گاوزبان از نظر طب سنتی,گل گاو زبان طب سنتی,گل گاو زبان در طب سنتی,خواص گل گاو زبان طب سنتی,گل گاو زبان از نظر طب سنتی

گل گاوزبان ایرانی

در این مطلب از سایت جسارت به مضرات و خواص دمنوش گل گاوزبان ایرانی در طب سنتی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

گل گاوزبان ایرانی

گل گاوزبان ایرانی ( Echium amoenum ) گیاهی است ازخانواده بوراژیناسه. گل گاوزبان ایرانی گیاهی است دوساله یا پایا پوشیده ازکرک های نرم و نازک درطب سنتی ایران گل گاوزبان به عنوان مدر مسکن معرق و کاهنده فشارخون به کارمیرفته است . گل گاوزبان ایرانی، گیاهی است علفی و یک‌ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.

گل گاو زبان ایرانی پایان نامه

گل گاوزبان ایرانی واقعی، شبیه گل انار بوده و تخم آن حلقوی شکل و لعابی است، دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش و لاجوردی است. این گیاه بصورت خودرو در دامنه‌های البرز می‌روید و با آنچه در سایر نقاط ایران و جهان می‌روید کاملاً متفاوت است، گیاه مشابه گل گاوزبان ایرانی، «گاوزبان» است که در آمریکا و اروپا و برخی نقاط ایران مثل تبریز و اصفهان می‌روید که به گل گاوزبان اروپایی معروف است. گل‌های این گیاه کمی کوچک‌تر از گل‌گاوزبان و مدور است، خواص این‌دو گیاه با یکدیگر فرق دارد.  

نام علمی گل گاوزبان ایرانی

خواص و اثرات گل گاوزبان ایرانی : گل گاوزبان ایرانی جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان ایرانی به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌ C و ویتامین B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.

گل گاوزبان ایران

گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان ایرانی در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. گل گاوزبان ایرانی دارویی است که باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

کاشت گل گاوزبان ایرانی

از دیگر اثرات گل گاوزبان ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌ آور است. ۲- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد. ۳- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

کشت گل گاوزبان ایرانی

۴- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است. ۵- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود. ۶- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است. ۷- عرق گل گاوزبان ایرانی برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است. ۸- دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.